Open Hours
Mon - Fri:
8.00 am - 8.00 pm
Saturday:
9.00am - 6.00 pm
Sunday:
9.00am - 6.00 pm

Chiptunen van je Auto, wat is het en hoe werkt het ?

Iedereen die een auto bezit denkt het wel eens: ‘Was hij maar wat zuiniger’ of: ‘Was hij maar wat sneller’. 

Voor iedereen die zich dit bedenkt is er een oplossing. Naast het normale tunen (krachtigere luchtfilter, aangepaste uitlaat) dat redelijk risicovol is als je geen tot weinig verstand hebt van auto’s, is er een optie om je auto te chiptunen. Maar wat is dat chiptunen nou eigenlijk, en hoe werkt het?

Chiptunen is een manier om de motor van je auto betere prestaties te laten leveren. Zo kan de motor zuiniger, krachtiger, sneller en soepeler gemaakt worden. Het is dus eigenlijk een manier om je motor te optimaliseren.

Elke automotor heeft een maximum qua prestaties. In de fabriek worden deze prestaties uitvoerig getest, zodat er geen fouten kunnen ontstaan wanneer de motoren in de auto’s gemonteerd worden en de auto’s verkocht worden. Hiervoor wordt er een zogeheten ‘veiligheidsmarge’ ingesteld voor elke motor. Dit houdt eigenlijk niet meer in, dan dat de prestaties van een motor beperkt worden tot op zo’n niveau, dat er geen problemen ontstaan met de motoren. Dit wordt mede gedaan zodat de motor onder hevige omstandigheden en met slechte vloeistoffen(olie en brandstof) alsnog goed kan functioneren. Vaak is het zo dat deze veiligheidsmarge ver onder de maximale grens ligt van wat de motor daadwerkelijk aankan.

Het Technische verhaal

Om goed te kunnen begrijpen hoe chiptuning toegepast wordt, is het nodig dat er enige technische kennis aanwezig is. Elke motor die brandstof krijgt door middel van injectie, bevat een zogeheten ECU-module. De afkorting ECU staat voor Electronic Control Unit. Deze module regelt een aantal belangrijke zaken, zoals de injectie van de brandstof, hoeveel brandstof de motor moet krijgen, wanneer de ontsteking plaatsvindt en wanneer de gassen uitgestoten worden. Dit heeft als functie dat de motor toeren draait, genoeg brandstof krijgt en genoeg stroomtoevoer via de accu krijgt. Deze ECU-module stuurt al deze gegevens door naar de zogeheten EPROM-chips. Zoals hiervoor al vermeld, is op deze ECU-module een veiligheidsmarge geprogrammeerd. Deze veiligheidsmarge is ook toegepast op de EPROM-chips.

Wat zijn de voordelen van chiptuning ?

Je wint allereerst meer vermogen en koppel. Hoeveel vermogen je wint is afhankelijk van heel veel factoren. Je kunt bij turbomotoren makkelijk 15 tot 20% aan extra vermogen en koppel winnen. Dit voel je! Het extra vermogen zorgt voor een snellere acceleratie (ook in hogere versnellingen) en vaak ook voor een hogere topsnelheid. Ook gunstig: bij een normale rijstijl heb je vaak een gunstiger brandstofverbruik. Bij atmosferische blokken levert chiptuning overigens relatief weinig vermogenswinst op.